PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI PŁACI
NAJEMCA - SKUTKI NAJMU LOKALI UŻYTKOWYCH OD SKARBU PAŃSTWA, MIASTA, GMINY!
Często przedsiębiorcy nie zdają sobie z tego sprawy, że wynajmując lokal użytkowy od gminy, po wydawałoby się preferencyjnych cenach, to oni są wówczas podatnikami podatku od nieruchomości i zobowiązani są do zapłaty tego podatku.
I to niezależnie od tego, jak brzmi umowa i czy w ogóle porusza tę kwestię.
Zawierając umowę najmu lokalu użytkowego ze Skarbem Państwa, gminą, miastem, pamiętajmy o obowiązkach podatkowych, bo miasto, gmina, państwo, na które pracujemy przez lata, lubi sobie przypominać o podatniku chwilkę przed upływem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i wydaje decyzję ustalającą wymiar podatku. Oczywiście chodzi o narosłe odsetki podatkowe, łatwy zysk. Nikt tu nie chce być przecież fair wobec przedsiębiorcy. Bo czy Pani Basia, która sprzedaje skarpety i bieliznę musi znać art. 3 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Po co miasto/gmina miałaby zawrzeć w umowie taki zapis przypominający o obowiązku, prawo trzeba znać i już.
Ale... ale diabeł tkwi w szczegółach!
Nie zawsze jednak obowiązek podatkowy będzie spoczywał na najemcy takich nieruchomości.
Wszak omawiany przepis brzmi tak:
Często przedsiębiorcy nie zdają sobie z tego sprawy, że wynajmując lokal użytkowy od gminy, po wydawałoby się preferencyjnych cenach, to oni są wówczas podatnikami podatku od nieruchomości i zobowiązani są do zapłaty tego podatku.
I to niezależnie od tego, jak brzmi umowa i czy w ogóle porusza tę kwestię.
Zawierając umowę najmu lokalu użytkowego ze Skarbem Państwa, gminą, miastem, pamiętajmy o obowiązkach podatkowych, bo miasto, gmina, państwo, na które pracujemy przez lata, lubi sobie przypominać o podatniku chwilkę przed upływem okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i wydaje decyzję ustalającą wymiar podatku. Oczywiście chodzi o narosłe odsetki podatkowe, łatwy zysk. Nikt tu nie chce być przecież fair wobec przedsiębiorcy. Bo czy Pani Basia, która sprzedaje skarpety i bieliznę musi znać art. 3 ust. 1 pkt 4 lit a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Po co miasto/gmina miałaby zawrzeć w umowie taki zapis przypominający o obowiązku, prawo trzeba znać i już.
Ale... ale diabeł tkwi w szczegółach!
Nie zawsze jednak obowiązek podatkowy będzie spoczywał na najemcy takich nieruchomości.
Wszak omawiany przepis brzmi tak:
"Podatnikami podatku od
nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym
spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:posiadaczami nieruchomości lub
ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność
Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa
lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne
lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości"
Z powyższego wynika, że podatnikiem nie będzie:
1. najemca, który umowę najmu
(dzierżawy) zawarł z innym podmiotem (np. zarządcą), jako wynajmującym;
2. najemca, będący osobą fizyczną, zawarł umowę najmu lokalu mieszkalnego, który nie stanowi odrębnej nieruchomości (głównie mieszkania komunalne).
2. najemca, będący osobą fizyczną, zawarł umowę najmu lokalu mieszkalnego, który nie stanowi odrębnej nieruchomości (głównie mieszkania komunalne).
Jeśli umowa została zawarta z innym podmiotem niż Skarb Państwa, czy jednostka samorządu terytorialnego, wówczas - w mojej ocenie - to ów inny podmiot jest podatnikiem zobowiązanym do uiszczania podatku od nieruchomości.
Podam trzy przykłady komparycji umowy najmu:
1. "umowa zawarta pomiędzy:Przedsiębiorstwem Komunalnym sp. z o.o. z siedzibą w XY przy ul. Gminnej 1, wpisanym do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w ........ pod numerem ........, posiadającym numer REGON ...., NIP.... ,
reprezentowanym przez - Mariusza Jacka Kuj-Żądło - prezesa zarządu,
zwanym dalej Wynajmującym
a"
2. "Miastem Ząbki - Zakładem Gospodarki Komunalnej w Ząbkach przy ul. Poniedziałkowej 13,
reprezentowanym na mocy pełnomocnictwa Burmistrza Miasta Ząbki przez:
........................... – Dyrektora Zakładu
zwanym dalej „Wynajmującym”,
3. "Miastem Ząbki, reprezentowanym przez Burmistrza,
a"
W 1 przykładzie umowa została zawarta ze spółką prawa handlowego, która jest odrębnym od miasta podmiotem, posiadającą swój majątek, etc. Nadto określana jest jako wynajmujący. Umowę zawarła we własnym imieniu i na własną rzecz. W mojej ocenie to ta spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości.
W 2 przypadku umowa została zawarta już z właścicielem - Miastem Ząbki, w imieniu którego działa Zakład Gospodarki Komunalnej, czyli jednostka budżetowa (jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, która nie ma osobowości prawnej, zaś wszystkie swoje wydatki pokrywa bezpośrednio z budżetu, a wszystkie dochody odprowadzane są na rachunek miasta). Wynajmującym w tym przypadku jest miasto, jako właściciel - wówczas rzeczywiście najemca jest podatnikiem podatku od nieruchomości.
W 3 przypadku również umowa została zawarta z właścicielem lokalu użytkowego, tj. z Miastem Ząbki - bezpośrednio. Wtedy najemca płaci podatek.
Ustawa wyraźnie stawia warunek: "jeżeli posiadanie: wynika z umowy zawartej z właścicielem".
W mojej ocenie ustawodawca przyjął tu kryterium podmiotowe (z kim została zawarta umowa), a nie przedmiotowe (że zawsze, gdy przedmiotem umowy jest nieruchomość SP lub JST).
Oczywiście różne są rodzaje zarządu, różne są też wyroki sądów administracyjnych, co nie ułatwia oceny sytuacji.
DRODZY PRZEDSIĘBIORCY - ZASKARŻAJCIE ZATEM OTRZYMANE DECYZJE PODATKOWE:
14 DNI NA ODWOŁANIE DO SKO;
30 DNI NA SKARGĘ DO WOJEWÓDZKIEGO
SĄDU ADMINISTRACYJNEGO OD DECYZJI SKO;
30 DNI NA SKARGĘ KASACYJNĄ DO
NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz