środa, 13 stycznia 2016

Gdy konkurent używa Twojej firmy na swojej www

Drodzy przedsiębiorcy!

Prowadząc własny biznes jesteśmy często narażeni na nieuczciwych konkurentów, którzy żerują na naszych produktach, markach, czy oznaczeniach. Zjawisko to jednak przeniosło się do sieci www i wymaga takiej samej interwencji prawnej, jak w przypadku "tradycyjnego pasożytnictwa".

Można sobie wyobrazić (choć sprawa wzięta z praktyki), że prowadzimy firmę o przykładowej nazwie "GKSP S.A." i czymś się zajmujemy, charakteryzujemy, produkujemy i istniejemy w sieci, mając własną witrynę www.

Okazuje się, że istnieje inny przedsiębiorca, który korzysta z naszego oznaczenia firmy (lub produktu) na swojej witrynie www, aby przyciągnąć klientów do siebie.

Często odbywa się to tak:
- umieszcza naszą nazwę (lub produktu) bezpośrednio na własnej stronie www;
- umieszcza naszą nazwę (lub produktu) jako tzw. słowo klucz w aplikacjach typu Google AdWords, przez co gdy ktoś wpisuje w wyszukiwarkę „GKSP S.A.” trafia na stronę konkurenta;
- umieszcza w kodzie źródłowym swojej strony www słowo klucz w postaci słowa „GKSP S.A.” tak, że wyszukiwarka dzięki temu wyświetli także jego stronę, choć dla użytkownika sieci na jego witrynie nasza firma jest niewidoczna.
To ostatnie wyglądać może następująco w kodzie źródłowym (zakładamy, że produkujemy pustaki):

<meta name='keywords' content='pustaki, suporexy, cegły, gksp sa' >

Ostatni keywords oczywiście stanowi nazwę naszej firmy. Dlatego też gdy internauta będzie chciał odnaleźć nas w sieci – trafi niestety też do konkurencji.

Powyższe zjawisko stanowi żerowanie na cudzej firmie, marce, itp.
Podobną sprawą zajmował się ETS w sprawie pomiędzy Marks & Spencer, a Interflora Inc, a Trybunał w wyroku ws C-323/09 stwierdził, że powyższe praktyki to czerpanie nienależnej korzyści z charakteru odróżniającego lub z renomy znaku towarowego (pasożytowanie).

Dlatego przedsiębiorco, raz na jakiś czas warto wpisać w wyszukiwarkę nazwę swojej firmy, nazwę swego produktu, bo okazać może się, że ktoś inny żeruje na Twojej ciężkiej pracy.

W takiej sytuacji niezbędne jest wystąpienie z powództwem przeciwko takiemu naruszycielowi, albowiem działanie konkurenta stanowi wówczas czyn nieuczciwej konkurencji, powodując z pewnością straty finansowe po Twojej przedsiębiorco stronie.

Brak komentarzy: